Maandag: 08:00 - 17:00
Zaterdag: 09:00 - 12:00
Zondag: Gesloten

Rugklachten?

Fysiotherapie heilzaam bij rugklachten en bekkenklachten

Ruim een miljoen Nederlanders ervaren nekklachten en rugklachten in matige tot ernstige mate. Dit aantal lijkt steeds groter te worden. Toch zijn klachten aan de wervelkolom vaak goed te bestrijden, mits er op de juiste manier wordt gehandeld. Rugklachten worden vaak veroorzaakt, dan wel in stand gehouden, door instabiliteit van de wervelkolom (lees: te zwakke rug). Fysio- en manuele therapie is heilzaam bij veel vormen van rugklachten.

Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit zijn andere veelvoorkomende pijnklachten, waarbij fysiotherapie Baarssen u hulp zou kunnen bieden.

Onderstaand leest u meer over een aantal veelvoorkomende rugklachten en bekkenklachten waarbij fysiotherapie Baarssen u zou kunnen helpen.

Fysiotherapie bij a-specifieke lage rugklachten (spit, lumbago)

Symptomen: Driekwart van de bevolking krijgt vroeger of later last van rugklachten. Dergelijke klachten komen het meest in de onderrug voor. Deze rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. De pijn kan uitstralen naar één of beide benen (ischias of ischialgie). In 90% van de gevallen kan er geen oorzaak voor de rugpijn worden vastgesteld. We spreken dan van a-specifieke lage rugpijn of spit.

Behandeling: Als lage rugpijn/spit na 6 weken blijft aanhouden, moet verder onderzoek en zo mogelijk extra behandeling geschieden. Heilzame behandelvormen bij aspecifieke rugklachten zijn fysiotherapie en manuele therapie. Fysiotherapie bij lage rugpijn/spit kan de klachten verminderen en zelfs opheffen.

Fysiotherapie bij een hernia

Symptomen: Hernia (hernia nuclei pulposi) is een nek- of rugklacht waarbij er sprake is van een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt op een zenuw waardoor pijnklachten in arm of been kunnen ontstaan, eventueel met verschijnselen van uitval van de zenuw (doof gevoel, krachtsvermindering).

Behandeling: Een hernia heeft een gunstig “natuurlijk beloop”. Dat wil zeggen dat de klachten meestal vanzelf of met beperkte medicatie en fysiotherapie weer verdwijnen. Uw fysiotherapeut richt zich voornamelijk op het sterker maken van de hals of rug door spierversterkende oefeningen. De therapie gaat tevens gepaard met adviezen over de manier van liggen, zitten, (op)staan, autorijden en tillen.

Fysiotherapie bij overige rug- en bekkenklachten

Uiteraard is er tal van andere vormen van nekklachten, rugklachten en bekkenpijn die met fysiotherapie en/of manuele therapie behandeld kunnen worden.

Wat kan fysiotherapie Baarssen op Urk voor u betekenen?

Na een uitvoerige intakegesprek en onderzoek gaan wij aan de slag. Op basis van het onderzoek stellen wij een behandelplan voor en een indicatie voor het aantal behandelingen. Wij maken onderscheid tussen acute klachten en chronische/langdurige klachten. Bij acute klachten zullen specifieke rugoefeningen de pijn niet zo snel doen verdwijnen, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat u zich beter voelt. Bij chronische/langdurige klachten leveren specifieke oefeningen aantoonbaar positieve resultaten op. Daarnaast krijgt u algemene informatie, adviezen en oefeningen gericht op uw houding en uw dagelijkse activiteiten. Verder krijgt u specifieke informatie en oefeningen voor die problemen die u tijdens het bewegen ervaart. Daar heeft u op termijn het meeste aan. Fysiotherapeut Baarssen is vooral uw persoonlijke coach die helpt bij het herstel van uw klachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten. U wordt zo begeleid dat u bij eventuele nieuwe rugklachten zelf weet wat u het beste kunt doen. Welke bewegingen wel goed gaan, wat u beter kunt vermijden, kortom, u leert te leven met uw rug.

Share/Save/Bookmark